KLANTREACTIE
“Het is net of ik mijzelf hoor praten. Precies de toon die bij mij past. Eerlijk, ik word hier warm van.”
MIJN BUITENPLAATS MAKELAARDIJ
Beke Hendriksma
Een krant kan een heel effectief communicatiekanaal zijn wanneer het past bij boodschap, doel en doelgroep. Aard, verspreidingsgebied en oplage van krant of huis-aan-huis blad moeten ook kloppen. Goede persberichten zorgen voor free publicity. Wil je meer zeggenschap over je boodschap, dan komen advertorials en advertenties in aanmerking.
De basis voor alle uitingen in de campagne 'Geldzorgen? Kom in actie!' lag in de diepte-interviews met de ervarings-deskundigen. Dat waren Claudia, Joey en het echtpaar Gonnie en Wiebe. Deze laatsten vonden een artikel met hun verhaal prima, maar wilden niet letterlijk in beeld komen. Claudia en Joey waren o.a. er door hun opleiding tot ervaringsdeskundige al een beetje aan gewend om hun verhaal te vertellen.Claudia zegt hierover: 'Ik ben de schaamte voorbij. Als ik met mijn verhaal ook maar één iemand kan helpen, dan is het 't waard geweest.'
Toch vind ik het ontzettend moedig, van allemaal, dat ze hun verhaal wilden vertellen. Ik voel me bevoorrecht dat ik ze heb mogen interviewen. Hun verhalen komen het meest uitgebreid aan bod in artikelen voor websites, kranten en nieuwsbladen, en zijn in steeds kortere versies verwerkt tot flyers, flimpjes, affiches en social mediaberichten.
Dit project was een opdracht van gemeente De Fryske Marren en woningcorporaties Dynhus en Accolade. Het was een samenwerking van Studio eLBee (campagnebeeld, ontwerp flyers, affiches en stilstaande beelden filmpjes), By Lotte Lawant (fotografie en film) en AKA tekst & advies.
De artikelen kun je lezen via de links in de rechterkolom.
Lees hier meer over de campagne en mijn aandeel erin.