KLANTREACTIE
"Anne-Marie beheerst de allerbelangrijkste basis van de tekst-schrijver: ze luistert, pikt signalen snel op, staat open voor opbouwende kritiek en adviezen en heeft een kritische instelling. Een vrouw met kwaliteit!"
Otters, sportvisserij, Friese paarden, kleiduivenschieten, gordijnen, hondenosteopathie, tuinaanleg, brandblussers, uitvaarten, vliegschool, binnenvaartschepen. Zomaar wat onderwerpen uit mijn huidige en vorige werk. Nu pas zie ik de overeenkomst: ik doe iets heel anders dan eerst, maar de variatie aan onderwerpen is gebleven. Niet toevallig natuurlijk, en dat is een leuke constatering.
Wat die onderwerpen verder gemeen hebben, is dat ze allemaal hun eigen specifieke woorden en begrippen kennen. En daar hebben we dan weer een woord voor: jargon. Ik heb het geluk dat ik me de taal van een nieuw onderwerp snel eigen kan maken en ik merk dat klanten dat prettig vinden. Het vergroot hun vertrouwen dat het wel goedkomt met die teksten. Ook buiten het werk is er jargon. Dit jaar stortte ik mij op een nieuwe sport: roeien. En ja hoor, meteen vlogen me allemaal onbekende termen om de oren. Scullen, boordroeien, riggers, blikken, inpik, uitzetten, halen, strijken enzovoort . En dan heb ik het nog niet eens over de commando’s die je moet kennen (en nee: zeg nooit peddels of roeispanen, maar riemen).
Ik merkte dat ik me extra beginnerig voelde door die woorden en het gebruik ervan een beetje uitstelde. Want dat klonk zo ervaren en dat was ik nog helemaal niet. Je moet de taal ook verdienen, zo voelde het. Maar geleidelijk groeiden we erin en laatst hoorde ik mezelf zeggen: ‘Stuur, kunnen we even stoppen? Dan kan ik mijn voetenbord stellen en meteen m’n jasje vastmaken, want het komt klem te zitten tussen het bankje en de sliding.’
Maar nu de piepjesman. Mijn zoon heeft simracen als hobby (digitaal rijden in een raceauto, Max Verstappen is er ook een groot fan van) en in zijn studentenbijbaan beantwoordt hij daar vragen over en lost hij problemen van klanten op. Hij doet dat voor een bedrijf dat pedalensets maakt voor dat simracen. Klanten sturen geluidsfragmentjes mee met hun vraag en zeggen dan: ‘dit geluid hoor ik wanneer ik zus-en-zo doe. Wat is er aan de hand?’ En toen bleek er de piepjesman te zijn: een collega die deze eretitel had verworven door al die geluidjes precies te herkennen en vervolgens de diagnose te stellen. Jargon kan dus ook geluid zijn.